Com sol dir un amic meu, "un viatge de 1.000 milles comença amb un sol pas". I us preguntareu, quins són els motius que porten a donar aquest pas? Són molts i no acabaria mai si els hagués d'esmentar tots. Però us diré el més important. La idea d'haver d'estar tota la vida preguntant-me què hagués passat si hagués anat a viure un parell d'anys a la Xina no la podia soportar. Oportunitats com aquesta només passen un cop a la vida, i no la vaig deixar escapar.

Sóc Nil Cabutí Borrell, un català que ara viu i treballa a Singapur i que va realitzar una doble titulació d'Enginyeria de Camins UPC - Tongji University a Shanghai entre el setembre del 2011 i l'agost del 2013. Aquí he deixat constància de les anècdotes, vivències i pensaments que em van envair al llarg dels dos anys tan intensos que vaig viure a Àsia, i també un resum de la tornada èpica en bicicleta des de Teheran a Barcelona. Asseieu-vos, relaxeu-vos, i disfruteu.

viernes, 15 de febrero de 2013

COMUNISME O FAVORITISME?

12.02.13


ZHENGZHOU. Aquest mati hem quedat amb la Chaumet, una amiga de la infancia de la Seraphine, qui ens ha portat a un dels millors restaurants de la ciutat, per tal que jo proves els plats tipics de la zona. 




En realitat, ella no ha estat qui ens hi ha portat, sino un amic seu, que devia tenir la meva edat, i que conduia un Audi Q7. Ell ha sigut qui ha pagat el dinar, sense deixar que cap de nosaltres poses ni un centim. Durant l'apat, li he fet notar la meva sorpresa de que conduis aquest cotxas i deixes anar tants bitllets de cop com si res sent tan jove. La seva reaccio davant la meva estranyesa ha estat d'indiferencia, afirmant que a Xina aixo es normal, ja que la gent que te diners en te molts, i la que no en te, no en te gens. 


Despres la Chaumet m'ha explicat que el seu pare ocupa un carrec molt alt dins del Partit Comunista Xines. I es clar, ell tambe treballa pel Govern. En teoria el Comunisme ha de vetllar per la igualtat de tots els habitants del regim, pero sembla que aqui nomes vetllen pels seus descendents i amics...A aixo se li diu Comunisme o Favoritisme? O, com se sol dir a casa meva, "hijo de papa"?




Aquesta critica la dirigeixo al sistema, i no al noi que m'ha convidat a dinar i s'ha passat mig mati conduint per nosaltres. A ell li he de donar les gracies, perque realment es un tio collonut. Fins i tot, com que els bitllets de tren i autobus de tornada a Shanghai estan esgotats fins d'aqui 10 dies, s'ha ofert a demanar al seu pare, que te contactes a l'estacio de tren, de fer gestions per tal de colar-me al vehicle el dia que ho desitgi. La Seraphine no ho ha acceptat, ja que es aprofitar-se massa d'un contacte molt llunya. Com que no en se gaire de com funcionen les relacions socials a Xina en aquests casos, he preferit callar i obeir el que m'aconsellava. Al final he comprat un bitllet d'avio per tornar a Shanghai el dia 14 al vespre. 






A la tarda, hem anat a casa la Chaumet, qui m'ha fet una classe magistral sobre com preparar un bon te xines, i sobre tots els processos que l'acompanyen.




A casa seva tambe hi havia una espasa tradicional xinesa de mes d'un segle d'antiguitat. No se si en el passat es va utilitzar en combat o no, pero afilada ho estava i molt!




Per sopar hem menjat el famos Hot pot xines. Consisteix en un conjunt d'aliments - carn, verdures, bolets, marisc, etc. - que es cuinen en un brou calent ubicat al centre de la taula. M'he posat les botes, un dia mes!


A casa, els sogres sempre posen l'unic canal en espanyol de la televisio xinesa, sense que jo els hi demani. La Seraphine diu que mai han tractat amb estrangers, i per tant no saben com fer-me sentir comode. Jo tampoc se ben be com tractar-los. Sempre havia sentit que la relacio amb els sogres es complicada, pero si a mes li afegeixes que son xinesos, la complicacio augmenta de forma exponencial. 








Abans d'anar a dormir, hem anat a passejar amb la Seraphine pels carrers solitaris de Zhengzhou. Dema sembla que la seva germana gran i el seu marit ens volen portar a visitar un lloc especial!


No hay comentarios:

Publicar un comentario